به گزارش شهرآرانیوز، آیتالله سیداحمد علمالهدی در اجلاس بزرگداشت ۴۰۰ شهید روحانی و طلبه خراسان رضوی که صبح امروز (پنجشنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۴) با شعار «از سنگر دفاع تا میدان تبیین» برگزار شد، جریان روحانیت و زندگانی طلبگی را بارزترین و برجستهترین مصداق خط جهاد و شهادت دانست و اظهار کرد: اساساً اگر مسئله شهادت از ابتدا در زندگی یک روحانی تحقق و نمود عینی داشته باشد، میتواند بارزترین مجاهدتها را رقم بزند؛ چراکه شهادت فقط یک واقعه نیست، بلکه یک خط است که همه ظرفیتهای وجودی فرد را در مسیر قربانیشدن در راه رضای خدا بسیج میکند تا سرانجام و درنهایت، فرد از جان خود نیز بگذرد.
وی افزود: ممکن است زیاد دیده باشید کسانی را که همه عمرشان را در راه خدا وقف کردهاند، اما در پایان با مرگ طبیعی از دنیا رفتهاند. با همه این تفاسیر، جایگاه و عظمت آنها از همه شهدا که در عرصه میدان جنگ نظامی و دفاعی و امنیتی به شهادت میرسند، بیشتر باشد. یک نمونه بارز این ماجرا امام عظیمالشأن(ره) است. واقعاً حداقل در صدسال اخیر چهکسی شجاعتر، دلاورتر، مجاهدتر، خداییتر از امام(ره) بوده است؟ هیچکس نمیتواند در حجم جهاد، اقدامات قهرمانانه و اخلاص خدایی از امام(ره) خود را بالاتر بداند، اما شما میبینید ایشان در نهایت با مرگ طبیعی از دنیا رفت، اما بازهم «امام الشهدا» شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امامی که اَفقه فقها بود و در همه مراحل عرفان عملی و نظری در جایگاه اسوه و الگوی عُرفا قرار داشت، در بخشی از دستنوشته خود در ماجرای تبعید فرانسه مینویسد «خدایا از تو میخواهم که علاوه بر زندگی و حیات، مرگ و ممات مرا هم در مسیر جلب رضای تو و خدمت به دین خودت قرار بده». این ثابت میکند که جهاد و شهادت نه یک مقطع بلکه یک مسیر است و کسی که زندگی خود را وقف خدا کرده باشد، مرگ او هم وقف خدمت به دین خدا خواهد شد.
وی ادامه داد: زیّطلبگی باید در هر نفس مزین به شهادت باشد. طلبگی یک حوزه علمی نیست که در آن تحصیل کنید، مدرکش را بگیرید و کار تمام باشد. نخیر! طلبگی یک شغل است که در طول زندگی استمرار پیدا میکند و جنبه مادامالعمر دارد. با این حال، تفاوت بزرگش با همه اقسام شغلها هم این است که طلبه، نوکر امام زمان(عج) میشود و خود را وقف حضرت میکند. چطور است که فقه میگوید همهچیز موقوفه متعلق به موقوفعلیه است؟ وضعیت طلبه نیز همینطور است. نهفقط استعداد و تواناییهایش، بلکه زندگی و معیشت و خانواده او هم متعلق به امام زمان(عج) است.
امام جمعه مشهد با اشاره به آیات ۲۴ و ۹۷ سوره مبارکه انفال، تصریح کرد: اینجاست که خدای عالم میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ» و از مؤمنان میخواهد خدا و رسولش را تبعیت کنند اگر خواهان حیات معنوی و واقعی هستند. اگر اینطور شد، آن زمان است که «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً» محقق میشود و آن زمان است که شهادت بهعنوان تجلی حیات طیبه زمینه بروز و ظهور پیدا میکند.
وی تأکید کرد: شما این را میتوانید در هر نفس از زندگی طلبگی خود ببینید که روحانی از ابتدا با شهید محشور است. مگر نخستین کتابی که در جریان تحصیل فقه و اصول میخوانید، «لمعه» نیست؟ شما باید بدانید متن این کتاب را «شهید اول» نوشته و شرح آن را هم «شهید ثانی» تشریح کرده است؛ یعنی دو شهید نگارنده و تشریحکننده این کتاب هستند. سایر منابع ما در حوزه نیز همینطور است. این را بگذارید کنار چهرههای بزرگ و متعدد حوزوی که یا در جبههها یا به جور طاغوت به شهادت رسیدند. میبینید؟ شهادت، میراث حوزههای علمیه است.
آیتالله علمالهدی گفت: نهادینهشدن و فراگیربودن خط جهاد و شهادت در سیره طلبگی، دلیل اصلی برای این است که ما میبینیم جریان روحانیت یکی از بیشترین تعداد شهدا را در میان اقشار حاضر در دفاع مقدس داشته است. مگر میشود کسی روضهخوان سیدالشهدا(ع) باشد، با کربلا و مقاتل زندگی کند و بهوقت جهاد، پا پس بکشد؟ بزرگان شما در جبههها اینطور بودند، از هیچچیز نترسیدند و همهچیز را وقف دین خدا کردند و شما نیز مکلف به پیگیری این سبک زندگی هستید.
وی بیان کرد: احتیاط در قاموس زندگی مجاهد بیمعناست. دشمن هرچهقدر هم که قوی باشد، در مقابل جمعیتی که بیپروا در دفاع از دین هستند، شکست خواهد خورد. با همین مبنا هم بود که طلاب توانستند در طول ۱۵ سال با رژیم طاغوت و انواع جنایات او مقابله کنند و هزار هزار سرباز مجاهد و بزرگ برای امام(ره) و انقلاب اسلامی تربیت کنند. این رویه برای امروز ما هم مصداق دارد. هر طلبه، وجودش را باید وقف امام زمان(عج) کرده که برای حضرت سرباز تربیت کند؛ سربازانی که زمینهساز ظهور و سرباز دررکاب منجی عالم بشریت باشند.